Seminarium badawcze 25/05/2022 – Esteban Buch

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na seminarium badawcze, które odbędzie się w środę 25 maja 2022 r. o godzinie 17.00 w bibliotece Ośrodka (s. 3.012, ul. Dobra 55, Warszawa) i on-line (https://us02web.zoom.us/j/81429950493).
Seminarium francuskich nauk społecznych i humanistycznych jest częścią programu edukacyjnego projektu „Dimension Francophone” w ramach Sojuszu 4EU+.
Seminarium ma charakter otwarty. Spotkanie w języku francuskim.
O sile muzyki
Esteban Buch (EHESS)
Opis
Idea, że muzyka ma moc lub moce, była powszechnie wyznawana od wieków. Oratorium Haendla z 1736 r. Alexander’s Feast, or the Power of Musick, jest doskonałym przykładem: muzyk Tymoteusz wykorzystuje tę władzę nad emocjami i zachowaniem cesarza Aleksandra Wielkiego. Jednak zakres pojęciowy tej idei pozostaje niestabilny i źle zdefiniowany, co widać w jej współczesnym użyciu, zwłaszcza w kognitywistyce. Opierając się na trajektorii pojęcia władzy w historii muzyki, ale także w tradycji filozoficznej i socjologicznej, zastanowimy się nad jego aktualnym zastosowaniem w dyskusji o muzyce, a nawet o sztuce w ogóle, zwłaszcza w obliczu pytania o wzniosłość.
Esteban Buch, profesor Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales w Paryżu, bada relacje pomiędzy muzyką a polityką w dwudziestym wieku. Autor m.in. Trauermarsch. Daniel Barenboïm et l’Orchestre de Paris dans l’Argentine de la dictature (Editions du Seuil, 2016), L’affaire Bomarzo – Opéra, perversion et dictature (Editions de l’EHESS, 2011), Le cas Schönberg – Naissance de l’avant-garde musicale (Gallimard, 2006) oraz La Neuvième de Beethoven – Une histoire politique (Gallimard, 1999) ; ostatnio wraz z Robertem Adlingtonem redagował Finding Democracy in Music (Routledge, 2021).
Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane. Nagranie będzie wykorzystane w celach naukowych. Udział w spotkaniu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody.