Czwartek z socjologią historyczną – 28/01/2021

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW, Instytut Socjologii UW oraz Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego zapraszają na spotkanie z cyklu
CZWARTKI Z SOCJOLOGIĄ HISTORYCZNĄ
Czwartek 28 stycznia 2021 r., godz. 17.00
Biografie filmowe a kino pamięci narodowej
Elżbieta Durys (WP UW)
Wprowadzenie do dyskusji: Magdalena Saryusz-Wolska (NIH UŁ) i Jarosław Kilias (WS UW)
Spotkanie w języku polskim.
Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem programu Zoom. Zainteresowanych prosimy o kontakt mailowy z Jarosławem Kiliasem (kilias@chello.pl) lub Nicolasem Maslowskim (n.maslowski@uw.edu.pl).
Łącza do seminarium zostaną wysłane drogą mailową.
Więcej informacji: https://www.facebook.com/groups/606811919731350/
Komitet organizacyjny seminarium: Anna Sosnowska, Jarosław Kilias, Adam Leszczyński, Nicolas Maslowski, Michał Rauszer.
BIOGRAFIE FILMOWE A KINO PAMIĘCI NARODOWEJ
Kino historyczne stanowi jeden z najbardziej widocznych trendów we współczesnym polskim kinie. Rozpoczęta w 2007 roku wraz z premierą Katynia Andrzeja Wajdy druga fala kina historycznego, zwana kinem pamięci narodowej (KPN), charakteryzuje się problematyzowaniem dziejów narodu i państwa polskiego w XX wieku. KPN jako nurt jest bardzo zróżnicowane. Z dzisiejszej perspektywy daje się również wskazać szereg podnurtów w jej obrębie: tzw. kino powstańcze (Barbara Szczekała), filmy o żołnierzach wyklętych (Elżbieta Durys) czy kino lustracyjnego niepokoju (Michał Oleszczyk). Coraz większym zainteresowaniem wśród twórców cieszą się również biografie filmowe. W swoim wystąpieniu referentka przyjrzy się biopikom powstałym w ramach KPN, dokonując ich wstępnej charakterystyki i klasyfikacji.
Dr hab. Elżbieta Durys pracuje w Zakładzie Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikowała m.in. prace Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970-2000 (2013) i Film jako źródło wiedzy historycznej (2019).