Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Czwartek z socjologią historyczną – 28/01/2021

Czwartek z socjologią historyczną – 28/01/2021

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW, Instytut Socjologii UW oraz Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego zapraszają na spotkanie z cyklu

 

CZWARTKI Z SOCJOLOGIĄ HISTORYCZNĄ

 

Czwartek 28 stycznia 2021 r., godz. 17.00

 

Biografie filmowe a kino pamięci narodowej

 

Elżbieta Durys (WP UW)

Wprowadzenie do dyskusji: Magdalena Saryusz-Wolska (NIH UŁ) i Jarosław Kilias (WS UW)

 

Spotkanie w języku polskim.

 

Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem programu Zoom. Zainteresowanych prosimy o kontakt mailowy z Jarosławem Kiliasem (kilias@chello.pl) lub Nicolasem Maslowskim (n.maslowski@uw.edu.pl).

Łącza do seminarium zostaną wysłane drogą mailową.

 

Więcej informacji: https://www.facebook.com/groups/606811919731350/

 

Komitet organizacyjny seminarium: Anna Sosnowska, Jarosław Kilias, Adam Leszczyński, Nicolas Maslowski, Michał Rauszer.

 

 

BIOGRAFIE FILMOWE A KINO PAMIĘCI NARODOWEJ

Kino historyczne stanowi jeden z najbardziej widocznych trendów we współczesnym polskim kinie. Rozpoczęta w 2007 roku wraz z premierą Katynia Andrzeja Wajdy druga fala kina historycznego, zwana kinem pamięci narodowej (KPN), charakteryzuje się problematyzowaniem dziejów narodu i państwa polskiego w XX wieku. KPN jako nurt jest bardzo zróżnicowane. Z dzisiejszej perspektywy daje się również wskazać szereg podnurtów w jej obrębie: tzw. kino powstańcze (Barbara Szczekała), filmy o żołnierzach wyklętych (Elżbieta Durys) czy kino lustracyjnego niepokoju (Michał Oleszczyk). Coraz większym zainteresowaniem wśród twórców cieszą się również biografie filmowe. W swoim wystąpieniu referentka przyjrzy się biopikom powstałym w ramach KPN, dokonując ich wstępnej charakterystyki i klasyfikacji.

 

Dr hab. Elżbieta Durys pracuje w Zakładzie Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikowała m.in. prace Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970-2000 (2013) i Film jako źródło wiedzy historycznej (2019).