Czwartek z socjologią historyczną 20/05/2021

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW, Instytut Socjologii UW oraz Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego zapraszają na spotkanie z cyklu
CZWARTKI Z SOCJOLOGIĄ HISTORYCZNĄ
Czwartek 20 maja 2021 r., godz. 17.00
Stanisław Witecki (IH UJ)
Duchowieństwo katolickie w I Rzeczypospolitej. Problemy i metody badań
Wprowadzenie do dyskusji: Marta Bucholc (WS UW)
Spotkanie w języku polskim.
Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem programu Zoom.
https://us02web.zoom.us/j/83256623876?pwd=OTJFakZvTEZmejdaSEpxYUxrRVo2QT09
Meeting ID: 832 5662 3876
Passcode: m9fg7J
Więcej informacji: https://www.facebook.com/groups/606811919731350/
Komitet organizacyjny seminarium: Anna Sosnowska, Jarosław Kilias, Adam Leszczyński, Nicolas Maslowski, Michał Rauszer.
DUCHOWIEŃSTWO KATOLICKIE W I RZECZYPOSPOLITEJ
W swych badaniach Stanisław Witecki ustalił, że wiejscy i małomiasteczkowi księża w Rzeczypospolitej Obojga Narodów realizowali reformę trydencką i przyjmowali oświeceniową formę kazań, ale ze względu na ludowego adresata zignorowali radykalne zalecenia niektórych biskupów. Taki stan parafialnego przekazu kulturowego określił on jako „oświecony katolicyzm trydencki”. W pierwszej części wystąpienia autor powie, jak doszedł do tych wniosków i wyjaśni ich znaczenie dla zrozumienia kultury XVIII wieku. W drugiej części autor opowie o badaniach dotyczących życia co-dziennego plebanów. Duchowni dopasowywali elitarne treści do ludowego odbiorcy, ale do jakiego typu kultury sami należeli? Ignorowali zakaz organizacji jasełek, bo przewidywali jego nieskuteczność, czy sami nie zgadzali się z oświeceniową pobożnością, wyzutą z teatralnych i ludycznych aspektów rytuału? Plebani i wikariusze rekrutowali się ze wszystkich stanów, a kongregacje dekanalne były miejscem międzystanowych spotkań, ale czy w praktyce życia codziennego święcenia niwelowały społeczne uprzedzenia? Kategorie stanu społecznego, kultury elitarnej i ludowej zostały poddane krytyce jako zbyt upraszczające i esencjonalistyczne. Choć bardziej zaciemniają niż objaśniają obraz staropolskiego społeczeństwa, autor nie zdecydował jeszcze, jakie pojęcia najlepiej pomogą w zrozumieniu do-świadczeń życiowych plebanów i wikariuszy. W trzeciej części wystąpienia zaproponuje więc dyskusję nad możliwością zastosowania kategorii religii przeżywanej w ujęciu Anny Niedźwiedź oraz teorii intersekcjonalnej, zgodnie z propozycją Tomasza Wiślicza.
Dr Stanisław Witecki pracuje w Zakładzie Antropologii Historycznej IH UJ. Opublikował m.in. książkę Przekaz kulturowy w parafiach katolickich na obszarze Rzeczypospolitej Obojga Narodów czasów stanisławowskich (2018).