17.12 – Stabilność dostaw paliwa nuklearnego w następstwie wojny Rosji na Ukrainie | dr Teva Meyer

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW oraz Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW zapraszają na spotkanie z cyklu WTORKI GEOPOLITYCZNE.
Stabilność dostaw paliwa nuklearnego w następstwie inwazji Rosji na Ukrainę
dr Teva Meyer (Uniwersytet Haute-Alsace)
wtorek 17 grudnia 2024
godz. 15.00-16.30
Rejestracja: seminarium.okf@uw.edu.pl
Spotkanie w trybie zdalnym.
Spotkanie w języku angielskim.
Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane. Nagranie będzie wykorzystane w celach naukowych. Udział w spotkaniu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody.
Godzina 22:44, 24 marca 2022 r. na lotnisku w Brnie (Czechy) samolot Iliuszyn 76 zatrzymuje się po dwuipółgodzinnym locie z Moskwy. Pomimo zamknięcia przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej dla rosyjskich samolotów wprowadzonego od czasu inwazji na Ukrainę, lądowanie samolotu odbywa się w ramach wyjątku. Wewnątrz frachtowca znajduje się dwuletni zapas paliwa dla czeskich elektrowni jądrowych.
Po inwazji rosyjskiej na Ukrainę w 2022 r. powróciły debaty na temat kontroli Moskwy nad globalnym rynkiem paliwa jądrowego. To z kolei wywołało serię nieskoordynowanych strategii stabilności dostaw paliwa po obu stronach Atlantyku. Reakcje wahały się od przejścia na alternatywnych dostawców spoza Rosji i wspierania budowy krajowych zakładów produkcji paliwa po niepodejmowanie żadnych działań. Polityka ta odzwierciedla wcześniejsze doświadczenia z zakłóceniami w eksporcie gazu, budząc obawy, że Kreml może wykorzystać handel paliwem jądrowym jako narzędzie przymusu dyplomatycznego. Czy jednak to porównanie jest zasadne? Czy handel paliwem jądrowym jest politycznie podobny do handlu paliwami kopalnymi i czy eksporterzy mogliby wykorzystać go jako narzędzie przymusu? Dlaczego kraje europejskie i północnoamerykańskie podążają różnymi ścieżkami, aby poradzić sobie z zależnością od paliwa Rosatomu? Dlaczego Europa jest nadal podzielona pomimo istnienia wspólnej polityki w zakresie dostaw paliwa jądrowego? W tym wystąpieniu pokażemy, że rosyjska zdolność uczynienia handlu paliwem jądrowym swoją bronią przeciwko Europie i USA jest słaba, choć nie nieistniejąca. Stanowi ona zagrożenie w określonych warunkach, które nadal nie są rozwiązywane przez obecne polityki zabezpieczenie dostaw paliwa jądrowego.
Teva Meyer jest profesorem nadzwyczajnym geografii na Uniwersytecie Haute-Alsace (Francja) i badaczem nierezydentem w Institut Des Relations Internationales et Stratétiques (IRIS). Jego badania dotyczą politycznych wymiarów interakcji między przestrzenią kosmiczną a technologiami nuklearnymi za pomocą krytycznej geopolityki. Jego ostatnia książka „Géopolitique du nucléaire” została opublikowana w 2023 r. przez Les Editions du Cavalier Bleu.