Seminarium badawcze frankofońskie 25/10/2023 – dr Agnieszka Dryjańska (IR UW)

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na interdyscyplinarne seminarium badawcze
Środa 25.10.2023, 17.00-18.30
Biblioteka Ośrodka (s. 3.012, ul. Dobra 55, Warszawa)
On-line: rejestracja seminarium.okf@uw.edu.pl
Seminarium ma charakter otwarty. Spotkanie w języku francuskim.
Dziedzictwo a dziedzictwo – międzykulturowość w nauczaniu języka i kultury poprzez słowa klucze
dr Agnieszka Dryjańska (IR UW)
Opis
Słowo dziedzictwo jest niezaprzeczalnie słowem kluczowym w polskiej kulturze: świadczą o tym różne wydarzenia kulturalne organizowane z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Znamienne jest również to, że nazwa polskiego ministerstwa odpowiedzialnego za organizację kultury na szczeblu krajowym zawiera słowo dziedzictwo. Francuski odpowiednik leksemu dziedzictwo – patrimoine – wydaje się, że ma trochę inny wymiar semantyczny. Pojawia się ono bardzo często w kontekście turystycznym. W tym też kontekście spotykamy go również w materiałach dydaktycznych, takich jak podręczniki do nauki języka francuskiego.
Tematy o dużym znaczeniu społecznym lub kulturowym poprzez słowa kluczowe są często obecne w nauczaniu języków, ale są one zazwyczaj przedstawiane z perspektywy interkulturowej: uczący się zakorzenieni we własnej kulturze zaczynają dostrzegać inne konteksty kulturowe i językowe, co pozwala im lepiej zrozumieć kulturę docelową, jednocześnie pogłębiając zrozumienie własnej kultury.
Interkulturowość w nauczaniu języka i kultury może być rozwijana na różne sposoby, w szczególności poprzez rozwój kompetencji leksykalnej, z naciskiem na tak zwaną leksykulturę, będącą terminem zaproponowanym przez R. Galissona (1998) w celu podkreślenia silnego związku między leksyką a kulturą. Uczący się muszą zrozumieć, że słowa w różnych językach, zwłaszcza słowa kluczowe, nie są łatwo zastępowalnymi etykietami (Martinet), ale stanowią artefakty kulturowe społeczeństwa, które je wytworzyło (Wierzbicka, 2013). Istotne byłoby zatem przeanalizowanie słów dziedzictwo i patrimoine w perspektywie interkulturowej w celu znalezienia ich semantycznych różnic i podobieństw, które mogą być interesujące dla osób uczących się języka francuskiego.
Biogram
Agnieszka Dryjańska – jest adiunktem w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej praca doktorska dotyczyła rozwijania problematyki etycznej w dydaktyce języków i kultur w kontekście interkulturowym. Obecnie jej obszar zainteresowań badawczych łączy się z językoznawstwem komputerowym, a w szczególności korpusowym dostarczającym danych i narzędzi, które mogą zostać wykorzystane do celów dydaktycznych. Jej badania koncentrują się na zastosowaniu danych korpusowych do konstruowania i porównywania językowego obrazu świata w różnych kulturach w oparciu badanie słów kluczowych i słów wartości.
Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane. Nagranie będzie wykorzystane w celach naukowych. Udział w spotkaniu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody.