Seminarium badawcze 15/12/2021

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na seminarium badawcze, które odbędzie się w środę 15 grudnia 2021 r. o godzinie 17.00 on-line (https://us02web.zoom.us/j/82024784406).
Seminarium francuskich nauk społecznych i humanistycznych jest częścią programu edukacyjnego projektu „Dimension Francophone” w ramach Sojuszu 4EU+.
Seminarium ma charakter otwarty. Spotkanie w języku francuskim.
Wymiana artystyczna między Francją a Polską w okresie zimnej wojny (1945-81). Autonomizacja polskiej sztuki i schyłek francuskiego odniesienia
Maria Tyl (EHESS)
Komentarz: Marija Podzorova (OKFiSF UW)
Opis spotkania
W podzielonej przez układ jałtański Europie wymiana artystyczna pomiędzy Polską a Francją nigdy nie została wbrew pozorom przerwana. Przeciwnie, owe relacje stały się – w różnym stopniu w zależności od okresu – przedmiotem kontroli kolejnych rządów, niosącym przesłanie ideologiczne i zależnym od aktualnej koniunktury politycznej.
Mimo że, jak stwierdził Pierre Bourdieu, „socjologia i sztuka nie idą w parze”, moje podejście badawcze mieści się pomiędzy tymi dwiema dyscyplinami. Moja hipoteza, inspirowana pracami Bourdieu, opiera się na historii równoległej stopniowej autonomizacji polskiej sztuki i schyłku funkcjonowania mitu paryskiego, a tym samym odniesienia francuskiego, które zaistniały w procesie globalizacji, zauważalnym w światowej sztuce od lat 70-80.
W moim wystąpieniu przedstawię główne założenia i efekty moich badań, a także ich ramy teoretyczne, która pozwalają uniknąć pewnych nieścisłości typowych dla prac monograficznych czy komparatystycznych, wyjść poza dyskurs i metody badań historii sztuki, rozszerzyć perspektywę narodową na rzecz analizy międzynarodowej, a także podkreślić dynamiczny, zbiorowy wymiar świata sztuki i obiegu dóbr kultury.
Dr Maria Tyl – absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim (licencjat z historii sztuki) i Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales w Paryżu, gdzie zdobyła magisterium i doktorat z historii i teorii sztuki. Obecnie pracuje jako koordynatorka wystaw, targów sztuki, publikacji i mediów społecznościowych w Galerie Le Minotaure w Paryżu. Autorka książki „Mai-68: Révolution symbolique ou inertie institutionnelle ? L’enseignement artistique à l’École Nationale Supérieure des Beaux-arts dans la tourmente” (Editions du Littéraire, 2017).
Jej aktualny pobyt badawczy w Polsce na zaproszenie ISS UW jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA) w ramach projektu Social Space, Fields and Relationality in Contemporary and Historical Social Analysis Research Network.
Dr Marija Podzorova – doktor historii i cywilizacji porównawczych Uniwersytetu Paris Diderot – Paris 7 (2019). W kontekście tych badań pracowała nad ruchami artystycznymi między ZSRR a Zachodem w okresie międzywojennym, poprzez podkreślanie ich osiągnięć i dysfunkcji, zakorzenionych w logice nie tylko ideologicznej i politycznej, ale także ekonomicznej i społecznej. Jest także absolwentką ENS w dziedzinie historii sztuki (2015) a obecnie jest badaczką stowarzyszoną laboratorium Identitiés, Cultures, Territories Uniwersytetu Paryskiego (Université de Paris). Jest autorką kilku artykułów i wkładów w pracach zbiorowych dotyczących wystaw i odbioru sztuki radzieckiej za granicą oraz międzynarodowej współpracy artystycznej. Szczególnie interesuje ją społeczna historia sztuki i instrumentalizacja wymiany artystycznej w budowaniu stosunków dyplomatycznych między Związkiem Radzieckim a krajami zachodnimi. Jej nowy obszar badań skupia się na reprezentacji robotnika w sztuce zaangażowanej politycznie oraz produkcji artystycznej artystów z kręgów klasy robotniczej w XX wieku.
Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane. Nagranie będzie wykorzystane w celach naukowych. Udział w spotkaniu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody.