Akademickie spojrzenia: konwersatorium

Zapraszamy do rejestracji na przedmiot Ośrodka Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich UW organizowany we współpracy z Instytutem Filozofii UW, Instytutem Europeistyki WNPiSM UW i École Normale Supérieure Paris w semestrze zimowym 2019/2020:
Akademickie spojrzenia: konwersatorium actualité critique
Zajęcia odbywają się co drugi wtorek w godzinach 16:45-18:15 w Sali numer 4, Budynek dydaktyczny, ul. Krakowskie Przedmieście 3
Poniżej szczegółowe informacje:
Kod przedmiotu: | 4901-ASKAC-OG | ||
Nazwa przedmiotu: | Akademickie spojrzenia: konwersatorium actualité critique | ||
Jednostka: | Ośrodek Kultury Francuskiej | ||
Grupy: | Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Ośrodka Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
||
Punkty ECTS i inne: | 3.00
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
|
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie | ||
Założenia (opisowo): | Pierwsze konwersatorium będzie miało charakter wprowadzający i organizacyjny. Następnie odbędzie się sześć debat akademickich (tematyka pozostaje do ustalenia w zależności od bieżących aktualności na świecie).
Wstępny program konwersatorium: (15h/semestr)
1. Wstęp do problematyki, zapoznanie się z projektem, wyjaśnienie pojęć związanych z debatą publiczną i rolą środowiska akademickiego w krytycznej analizie współczesnych wydarzeń. 2. Przyszłość Polski w Europie/Przyszłość Europy. 3. Regionalizm/nacjonalizm w Europie. 4. Religia i państwo. 5. Bioetyka i prawa człowieka. 6. Sztuczna inteligencja |
||
Skrócony opis: | Konwersatorium prowadzone jest w języku polskim. Organizowane przez WNPiSM UW, Instytut Filozofii WFiS UW i Ośrodek Kultury Francuskiej UW.
Osoby koordynujące konwersatorium: dr Jadwiga Nadolska (WNPiSM UW), dr Marcin Rychter (IF WFiS UW), dr Kinga Torbicka (OKFiSF), dr Nicolas Maslowski (OKFiSF UW). 15 godzin w semestrze zimowym 2019/2020 Opiera się na założeniu, że we współczesnym świecie istnieje potrzeba odbywania debat interdyscyplinarnych, na poziomie akademickim. Mają one na celu przybliżyć spojrzenie krytyczne i przemyślane na wydarzenia i problemy współczesnego świata. |
||
Pełny opis: | Konwersatorium wpisuje się w sieć debat odbywających się w wielu krajach w Europie. Zostało ono zainicjowane przez École Normale Supérieure Paris w ramach seminarium interdyscyplinarnego Actualité critique européenne. Seminarium to skupia badaczy i studentów wokół zagadnień o kluczowym znaczeniu dla polityki, nauki, ekonomii, społeczeństwa oraz sztuki.
Analiza współczesnych wydarzeń na świecie, prowadzi coraz częściej do manipulacji, przekształceń i fałszywych interpretacji. Uczestnicy konwersatorium będą analizować bieżące wydarzenia w sposób krytyczny z różnych interdyscyplinarnych perspektyw. Niniejsza formuła ma na celu stać się miejscem refleksji i analizy krytycznej. W lecie 2019 część uczestników sieci debat z całej Europy ma brać udział w Uniwersytecie letnim, który odbywać się będzie w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Konwersatorium ma na celu również wyjście poza ramy tzw. “wieży kości słoniowej” debat akademickich, aby połączyć je z wydarzeniami świata współczesnego. |
||
Literatura: | Alain Badiou, Etyka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009
Henri Bergson, Energia duchowa, IFIS PAN, Warszawa 2004 Michel Foucault, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, wyd I: 2005 (2 tomy) Michel Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa, Aletheia, Warszawa 1998 Michel Hardt, Antonio Negri, Imperium, WAB, Warszawa 2000 Samuel P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Muza, Warszawa 1997 Dorota Pietrzyk-Reeves, Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012 Bernard Stiegler, Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku, PWN, Warszawa 2017 Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, Aletheia, Warszawa 2005 Frédéric Worms, Les maladies chroniques de la démocratie, Elidia, Paris 2017 |
||
Efekty kształcenia: | Zdobycie kompetencji, wiedzy oraz umiejętności pozwalających na krytyczną analizę aktualności we współczesnym świecie w oparciu o wiedzę akademicką i szersze spojrzenie intelektualne opierające się na pogłębionej refleksji. | ||
Metody kryteria oceniania: | Obecność, aktywny udział w dyskusji, esej na koniec semestru nawiązujący do jednego z tematów prowadzonych konwersatoriów (6 stron) i (lub) wzięcie udziału w organizacji jednego z konwersatorium. |