08/01/2025 Rezyliencja w i poprzez sztukę. Przypadek Aliny Szapocznikow. Dr Clara Zgola (Wolny Uniwersytet Brukselski)

Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na Frankofońskie seminarium badawcze nauk humanistycznych i społecznych
Środa 08.01.2025, 17.00-18.30
Biblioteka Ośrodka (s. 3.012, ul. Dobra 55, Warszawa)
Rezyliencja w i poprzez sztukę. Przypadek Aliny Szapocznikow
Dr Clara Zgola (Wolny Uniwersytet Brukselski)
Seminarium ma charakter otwarty. Spotkanie w języku francuskim.
Streszczenie
Z istoty różnorodna, prekursorska i protofeministyczna, rozpostarta pomiędzy surrealizmem, nowym realizmem i pop artem, twórczość Aliny Szapocznikow wymyka się jasnym klasyfikacjom. Usytuowana na przecięciu znaczących prądów w sztuce drugiej polowy XX wieku, porusza kwestie cielesności i jej społecznych przedstawień w nowatorski sposób przywodzący na myśl eksperymenty body artu. Idiomatyczny język formalny Aliny Szapocznikow można także postrzegać jako swoistą strategię artystycznego przekraczania dramatycznych doświadczeń, które w bolesny sposób naznaczyły jej życie osobiste. Rozgrywana w obrębie neoawangardowego repertuaru gestów stawka sztuki tej artystki odpowiadałaby zatem próbie przezwyciężenia wielorakich traum narzuconych zarówno przez Historie, jak i biografię. Prezentacja ma na celu analizę tego wymiaru twórczości Szapocznikow w oparciu o narzędzia z zakresu gender i affect studies, a także wskazanie podobieństw pomiędzy taktykami rezyliencji w sztuce współczesnych jej rzeźbiarek, zwłaszcza Evy Hesse, Louise Bourgeois i Niki de Saint-Phalle.
Bio
Clara Zgola jest badaczką literatury francuskiej, frankofońskiej i porównawczej XX i XXI wieku (Zakład Philixte : études philologiques, littéraires et textuelles, Wolny Uniwersytet Brukselski). Doktorat w zakresie literatury i badań kultury uzyskała na Uniwersytecie Paris Sciences et Lettres. Prowadziła badania na Uniwersytecie Harvarda, Uniwersytecie Luksemburskim, Uniwersytecie Warszawskim, w szkole wyższej EHESS, Uniwersytecie w Berkley oraz Niemieckim Centrum Historii Sztuki (DFK-Paris). Jest autorką publikacji na temat literatury miejskiej, ekspresji płci, (neo)awangardy oraz twórczości artystów i pisarzy krążących między Wschodem a Zachodem. Najnowsza praca (w przygotowaniu) nosi tytuł Literatura wystawiona na próbę miasta: pisanie i inwestowanie w Paryżu (od 1950 r. do chwili obecnej) i ukaże się w 2025 nakładem wydawnictwa Presses universitaire du Septentrion.